Saturday, September 24, 2005

Ørestaden

København gåture/Gåafstand/Fra Ørestad til Islandsbrygge/Gået den 24/09/05 og den 16/10/05/Gået af Nis Rømer og Pia Rönicke.

Vi startede fra Islandsbrygge station. Udgangspunktet var at vi skulle følge metroen ud mod Ørestaden, for at se på noget af det byggeri som er på vej eller er blevet opført. Vi var begge kommet af sted uden kamera, men blev klar over det var vigtig at dokumenterer området lige nu, hvor det stadigvæk er under konstruktion.

I anden omgang tog jeg toget ud til Ørestad station. Det var blændende efterårsvejr.
Denne gang skulle jeg opleve ruten den anden vej. Jeg startede med M-huset, som for nylig er opført af tegnestuen PLOT. M-huset har vist nok fået sit navn efter husets form fra fugle perspektiv. Den ene side af huset består hovedsagligt af vinduer, hvor man kan se ind i lejligheder der både ligger i 1 og 2 plan. Huset er en kulisse for en film der ikke er lavet endnu. Der er en scene i denne film som minder meget om en scene fra Jac Tati’s film Play Time. Der er flere kulisser i filmen og flere scener der udspiller sig på en gang i de forskellige glasbokse. Myre menneskerne har travlt med hverdagen små trivialiteter.
Kameraet er klart, men kun alt for sendt finder jeg ud af at der næsten intet batteri er tilbage. Fuck, hele vejen ud til Ørestaden for a ta billeder, endnu enggang bliver billedesetionen udsat.
Jeg beslutter mig alligevel for at forsætte ind mod byen til fods.




se kort over turen her